Hasznos cikkek

A MÁV, a fogyi és a tökéletesség mátrixának apró hibája

Pár perc múlva kezdődik egy doktori védés Győrben. Az értekezés témája a mozgáskorlátozott emberek turisztikai szolgáltatásokhoz történő hozzáférése Magyarországon.Egyszerűbben fogalmazva az akadálymentesítés.A dolgozat egyik bírálója, kedves kollégám és mentorom meghívott, hogy vegyek részt az eseményen, mint a fenti témában vizsgálódó, lassan a doktori képzése végére érő, „hozzáértőt”.Annak rendje és módja szerint, mert hát kis-hazánkban ez így járja, augusztus 28-án megrendeltem az úgynevezett „kerekesszékes szállítási módot”, a MÁV erre szakosodott csoportjától.

Majd hosszas telefon diskurzust követően pár óra múlva visszahívtak, hogy a kerekesszék méreteit és súlyát alkalmasnak találták a szállításra. Majd ezt követően kaptam egy emailt, hogy a megbeszélteknek megfelelően ma szeptember 7-én, 7:55 kor elindulunk a kelenföldi vasútállomásról. A dolgunk végeztével pedig 12:56-kor visszajövünk Győrből, Budapest Kelenföld vasútállomásra.Rutinos utazóként – mivel a Párommal több esetben éltünk át bizarr kalandokat a magyar államvasutak akadálymentesítési protokolljának hiányosságaiból kifolyólag is – tegnap este 19:42 kor egy 6 perc 12 másodperces megerősítő beszélgetést folytattam a MÁV illetékes ügyfélszolgálati munkatársával, aki minden részletre kiterjedően megnyugtatott, hogy mind az applikáción keresztül vásárolt menetjegyek, mint pedig az utazás technikai feltételei is adottak mindkét irányba.

Ma reggel az indulás előtt nagyjából egy órával a vasútállomásra érkezve, gondoltam a biztonság kedvéért megkérdezem a jegypénztárban melyik vágányról indul pontosan a vonatunk?A hölgy közölte, hogy a 15-ről, de az eredetileg tervezett önemelővel (értsd: beépített lift) ellátott, akadálymentesített szerelvény a Világ-Ármány miatt nem közlekedik Budapest és Bécs között ezért, csak egy „sima” gyorsvonattal pótolták, De mivel tudnak róla, hogy jövök, ” …benne van a gépben és visszaigazolt megrendelése is van, ezért bízzunk benne a kollégák esetleg megfogják tudni oldani a vonatra való fel és lejutást”.Ekkor éreztem, hogy nem csak a saját elektronikus gépemben és MÁV komputerében vagyok benne, hanem a sz@rban is, így rákérdeztem: ugyan ki tud nekem erről pontos információt adni? Mert a hát, a lehet és az esetleg Magyarországon, nagy biztonsággal kijelenthető, azt jelenti: ebből nem lesz semmi.A válasz a következőképpen hangzott:

„Én biztosan nem és ahogy látom a kollégák még nincsenek a rendszerben bejelentkezve, ezért majd csak megoldja Ön valahogy. Viszont már elég sokan várnak a sorban, ezért tudok e még valamiben segíteni?”Gondoltam eddig sem sokat segített, így elköszöntem és azzal a lendülettel felhívtam az illetékes ügyfélszolgálatot, 7:18 kor kezdtük a beszélgetést, ami 18 percig tartott, és mindenből kiderült, hogy a pandémia által átírt menetrend változás megoldhatatlan problémák elé állította a vasúttársaság teljes apparátusát. Mert ugyan az ilyen típusú, mint a már ismét csak említett „sima” szerelvényekhez rendszeresített speciális mobil emelője van ugyan a kelenföldi állomásnak, de személyzet, aki ezt szakszerűen tudja kezelni az nem áll hozzá rendelkezésre, mivel nem rendeltem meg előre. (Köszi!)

Viszont 8:28 perckor indul egy akadálymentes, alacsonypadlós vonat Győrbe, ami 10:16 kor előreláthatólag meg is érkezik.Igen ám mondtuk az ekkora megérkezett kollégámmal a védés viszont pontosan 10:00 kor elkezdődik, és mivel Gábor a védési bizottság tagja, ezért nem késhetünk ennyit.Így gyorsan vásárolt magának jegyet, mert az általam megváltott speciális kedvezményű természetesen csak akkor érvényes, ha a magam is utazom.A vágány mellett beszéltünk pár szót a jegyvizsgálóval, Ő elnézést kért és elmondta, reggel jelezte ezt a problémát, nem is érti, hogy miért nem értesítettek a munkatársai, amikor tudvalevő, hogy az létező összes elérhetőségem a rendelkezésükre áll.Majd felszálltak a vonatra; én, mint a filmekben integettem Nekik, majd elindultam, a megváltott jegyek vételárának visszafizettetése érdekében a jegypénztárakhoz.Ott újabb meglepetés ért, közölték az applikáción keresztül vásárolt jegyeket itt nem lehet visszaváltani, erre egy speciális email címre írt és kellő indoklással ellátott levélben van mód. Ekkor a visszatérítési eljárást el tudják indítani…Ezek nyomán felvetődött pár apró kérdésem:

1., A tegnap esti beszélgetés során az ügyfélszolgálat igen Tisztelt munkatársa, miért nem jelezte, hogy nem éppen apró akadályok állnak a mai utazás útjában, s miért nem kínált fel esetleges alternatívákat. Mert egy ilyen egyetemi eseményről lemaradni nagyon bosszantó, de gondoljunk bele, ha ez például egy hónapokkal előre egyeztetett egészségügy vizsgálat elmaradását jelenti. Továbbá a Gábor és az általam lefolytatott ma reggeli telefonbeszélgetésekből kiderült: ha a Keleti Pályaudvarról indultunk volna, ott megoldható bármikor a mobil emelő használata, mert ezen a pályaudvaron mindig van hozzá személyzet…

2., Ha és amennyiben nem gurulok oda a jegypénztárhoz érdeklődni, akkor mindez a vágány mellett derül ki? A kérdés természetesen költői.3., Meddig kell még Magyarországon eltűrni az égig érő megaláztatásokat, amik napi szinten érnek bennünket – akik minden létező, bár a legtöbbször nonszensz előírást betartva – egyszerűen úgy szeretnénk élni, mint bármelyik másik embertársunk, aki szintén megvásárolja pl. egy szolgáltatás használati jogát?Sokszor elmondtam és leírtam:

az akadálymentesség az nem fogyi specifikus kérdés.Ennek a működése, vagy működésképtelensége nem elsősorban technikai jellegű kritériumok meglétén áll, avagy bukik. Ez utóbbival, mint ahogy a szükséges források hiányával, csak azok áltatják magukat, akik a modernitás és a médiumok zöme által sulykolt, racionalitás és pénzimádat misék bűvkörében élnek.A valóság azt (is) mutatja, lassan, de biztosan elfelejtünk embernek lenni és mindezt azzal igyekszünk megmagyarázni – már ha egyáltalán eljutunk az értelmes belegondolásig –, a társadalom és a politika tehet mindenről.

Van egy rossz hírem: a társadalom és a politika is mi magunk vagyunk.

Miközben ezek a sorok leíródtak a védés bizonyára lassacskán a végéhez ér, bízom abban, hogy a dolgozatban leírt akadálymentesítési kritériumok az elkövetkezendő ezer év során, valahol a világban vagy az univerzumban egy apró szegletében megvalósulnak. Mert mint tudjuk Magyarországon minden a lehető legjobban működik és működött az elmúlt 20 évben is. Ez a mai eseménysor pedig, csak egy apró hiba a tökéletesség Mátrixában. Bizonyára valami megmagyarázhatatlan oksági lánc eredményeként, egyre gyakrabban tapasztalok az ilyen típusú „virtuális” hibákat kicsi országunkban (is). Ami persze csakis az én félművelt tudatom fogyatékos működésének „gyümölcse” lehet…

Jácint Farkas

Translate »